Telefon  + 48 793 799 330

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Rodzaje dróg rowerowych i ich charakterystyka

Drogi rowerowe są dziś standardowym elementem infrastruktury publicznej. Wydzielone pasy ruchu dla jednośladów są gwarancją bezpieczeństwa zarówno dla samych cyklistów, jak i kierowców. Dzięki nim rowerzyści mogą się swobodnie przemieszczać, nie spowalniając ruchu samochodowego, z kolei kierowcy nie muszą wykonywać niebezpiecznych manewrów w celu ich wyminięcia. Wyróżnia się kilka rodzajów dróg rowerowych. Podziały odnoszą się do klasyfikacji ze względu na budowę drogi oraz rodzaj materiału wykorzystanego do ułożenia nawierzchni. W dalszej części artykułu przygotowaliśmy krótką charakterystykę poszczególnych typów ścieżek dla rowerów.

Jakie są rodzaje dróg rowerowych?

Ze względu na budowę drogi rowerowe można podzielić na:

  • samodzielne drogi rowerowe, które są najczęściej spotykane poza miastami,
  • wydzielone drogi rowerowe w pasie drogowym, czyli równoległe do jezdni pasy ruchu dla rowerzystów, najczęściej oddzielone od niej pasem zieleni,
  • wydzielone drogi rowerowe w pasie jezdni za pomocą krawężnika lub znaku poziomego,
  • śluzy rowerowe, czyli fragmenty zamalowanych pasów jezdni, które umożliwiają rowerzystom np. wyprzedzanie samochodów oczekujących na zmianę światła,
  • kontrapasy, czyli wydzielone pasy dwukierunkowego ruchu dla jednośladów na drodze jednokierunkowej,
  • ścieżki pieszo-rowerowe, czyli chodniki przystosowane do ruchu pieszych i rowerzystów.

Ze względu na rodzaj nawierzchni wyróżnia się z kolei drogi rowerowe asfaltowe oraz betonowe. Wysokiej jakości mieszanki asfaltowe do budowy ścieżek rowerowych charakteryzują się dobrymi właściwościami antypoślizgowymi. Nawierzchnie wykonane z tego materiału minimalizują opory toczenia oraz dają gwarancję skutecznego hamowania. Ponadto ich budowa jest stosunkowo tania i szybka. Ścieżki rowerowe betonowe z kolei są trudniejsze w utrzymaniu czystości, a ponadto nie dają rowerzystom pełnego komfortu jazdy. Szczeliny między betonowymi płytami spowalniają jazdę, a niekiedy też mogą być problematyczne w czasie hamowania.