Telefon  + 48 793 799 330

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Metody naprawy powierzchni asfaltowych

Nawierzchnie asfaltowe zużywają się dość szybko. Najczęściej wpływa na to intensywna eksploatacja, ale nie bez znaczenia są też m.in. ruchy ziemi. To, jak długo powierzchnia zachowa nienaruszony stan, zależy też od jakości użytych materiałów oraz solidności wykonania. Niekiedy jednak nawierzchnie niszczeją wraz z upływem czasu i trudno temu zapobiec. Wtedy albo się je naprawia, albo wymienia na nowe. Ponowne wylewanie asfaltu wymaga więcej czasu i sprawia trudności organizacyjne, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Z tego względu, o ile to możliwie, nawierzchnie często poddaje się naprawie. Na czym polega taka naprawa? O tym piszemy poniżej.

Jak wygląda naprawa nawierzchni asfaltowych?

Wybór odpowiedniej metody naprawy nawierzchni asfaltowej zależy od stopnia jej uszkodzenia. Na pierwszym etapie prac ocenia się, czy zniszczenia dotyczą wyłącznie warstwy wierzchniej, czy także naruszają strukturę drogi. W drugim przypadku naprawa może okazać się niewystarczająca. Wówczas konieczna jest wymiana asfaltu na danym odcinku drogi. Jeśli jednak uszkodzenia są w większości powierzchowne bądź też nawierzchnia została zdeformowana np. w wyniku obciążeń, zleca się jej naprawę. Remonty dróg w Warszawie przeprowadza m.in. firma ELTEC. Przygotowanie do naprawy obejmuje wycinanie, wykuwanie lub frezowanie asfaltu. Wycinanie lub wykuwanie ma na celu usunięcie fragmentu zniszczonej nawierzchni.

Frezowanie z kolei stosuje się w przypadku deformacji. Polega ono na usunięciu zniekształconej, wierzchniej warstwy asfaltu i wyrównaniu powierzchni. Nie zawsze wiąże się z koniecznością wylania nowej warstwy asfaltu. Tzw. frezowanie częściowe obejmuje jedynie usunięcie garbów kolein i przykrycie nawierzchni powierzchniowym utrwaleniem. Asfalt pozyskany w czasie frezowania można natomiast wykorzystać do wypełnienia ubytków i pęknięć. W tym przypadku mowa o recyklingu nawierzchni na gorąco, czyli podgrzaniu sfrezowanej warstwy asfaltu, zagęszczeniu jej i ponownym ułożeniu na podłożu. Oprócz tego pęknięcia mogą być pokrywane specjalną taśmą uszczelniającą lub spoiną technologiczną.